Kezdőoldal > Épités6 > Flamand Galeone 1593 – 6.rész

Flamand Galeone 1593 – 6.rész

2010. szeptember 16. csütörtök Szólj hozzá! Tovább a hozzászólásokhoz

A galéria
A galéria oldalainak a kialakitása nem okoz sok gondot. Elöször az oldalso padlozatot alátámasztó könyököket kell elkésziteni s rögziteni, majd felhelyezni a padlózatot, ami 1,5 mm réteges lemezre ragasztott furnier lécekböl áll. Ezen  a részen a Reling, a korlát még teljesen függöleges, tehát ezzel sincs sok gond. Itt is vannak könyökök, de azok függölegesek és belül vannak. A Reling is 1,5 mm réteges lemez. A méretre szabás után ráragasztjuk a padlozat élére – ahol még kis szögekkel is megerösitjük – valamint a könyökökre.

A hátsó ives rész kialakitása nem kimondottan könnyü, mert az alsó és felsö ivnek teljesen más a futása, mivel az ivelt rész eleje még függölegesen csatlakozik az oldalsó részhez, de a közepe oldalnézetböl nézve hátrafele döl. S ehhez jön még az is, hogy hogy a padlozat lefelé döl a dörzsfa ivének megfelelöen. Jó darabig gyötörtem az agyamat, mire kitaláltam, hogy az ives rész több darabból kell elkésziteni, mégpedig egy középsö s két oldalso darabból. A középsö részt a modellen kivül készitettem el.

Elöször egy 3 nézeti rajzot kellet rajztáblán készitenei, mert a könyökök dölészöge kifelé haladva egyre csökken. A rajz után elkészitettem az alaplapot s a könyököket s összeerösitettem öket.A fal 2 rétegböl áll: az alsó réteg 2 db diagonálisan a könyökökre ragasztott furnierlemezböl áll, hogy megtalálja a helyét.

A második réteg függölegesen felragasztott 1×3 mm léckeböl áll.

Most el kell késziteni és rögziteni a hátsó részt támasztó könyököket, s azokra a kész darabot. Az eredmény igy néz ki:

Most már csak be kell “foltozni” a kétoldali lukakat.

Na nem is tartott sokáig – leirni. 🙂

A kész galéria alúlról:

A nyil mellett látható csö a kajütben lévö tiszti klo kifolyónyolása.

A felsö tükör és az ivek

A felsö tükör

A cimer annak az Orániai Vilmos családjának a cimere, aki késöbb a spanyolok ellen fordult.

Részei: a korona 1 mm Polystirol, a gólyók  rajta kis üveggyöngyök.

– a cimerpajzs is 1mm Polystirol

– a cimerállatok – az oroszlán és a griffmadár két réteg 1 mm Polystirol

– a jelszószalag is 1mm Polystirol, a jelszó latin: Per Astera Ad Astra – kb. küzdés által a csillagokba

A felsö iv

A szemfülesebbek talán észrevették, hogy néhány elözö foton s rajzon a felsö kajütnek még három ablaka volt. Menetközben ugy döntöttem, hogy a középsö fölösleges. Ezért befoltoztam, s ide került a kertesztre feszitett Krisztus képe.

Az alsó iv

Az alsó ivböl 2 kis csúszólafettés ágyu fenyget bennünket. Ezek az ágyuk tkp. a felsö kajüt padlója alatt voltak elrejtve. Szükség esetén a padló egy részét kiemelték, s igy hozzáfértek az ágyukhoz. A cikornya itt is 1mm Polystirol. A középsö kerek emblémában isten báránya.

A Krisztus és a bárány képei papirból vannak. Egy ornamentikás könyv 16. szd-i oldalain találtam öket. Bescanneltem s méretre állitottam majd kinyomtattam öket.

A föfedélzet oldalsó futópalánkjai

Az elöbástya hátsó keresztfala s a félfedélzet elsö keresztfala között kétoldalt un. futópalánkok futottak. Ezek is 1,5 mm réteges lemezre ragasztott furnier lécekböl állnak. Az öket alátámasztó belsö oszlopk 4×4 mm lécek. A külsö Reling oszlopai is 4x4mm lécek, a középmagasságukban végigfutó vizszintes léc 3x1mm. A felsö lánc a legkisebb, amit modellboltban fel tudtam hajtani: egy szem külsö átméröje csak 1,3 mm. (Aranymüvesnél lehet még vékonyabbakat is kapni ezüstböl, kissé drágábban) A lánc az oszlopok furatain van áthúzva. Ugyanez a szerkezet van az elöbástya s félfedélzet relingejeinél is. A belsö korlát oszlopai 3x3mm, a felsö takaróléc 1,5x3mm, a középsö vizsz. léc 2x1mm. A lépcsöknél látható “vas” rudak, amik a kötélkorlátokat tartják, 1,2 mm lágyvas drótbol vannak. Az egyik felüket satuban ellapositottam, s ebbe a részbe fúrtam 0,8 mm furatot, amin a 0,5 mm kötélkorlát van átvezetve ill. rögzitve.

Rácsok

Mivel az apróságoknál elfelejtettem a rácsokat is megemliteni, ezért most itt tárgyalom öket. Sajnos ez is régóta az egyik legszembetünöbb hibaforrás, amit nagyon sokan elkövetnek: a rácsok lyukai nagyon sok modellnél túl nagyok! A dobozok sajnos eleve tulméretezett rácsokat szállitanak. Az igazi hajóknál a négyszetes lyukak ált. 5×5-max.7×7 cm-esek voltak. Hogy miért? Mert a rácsokon jártak is, s nagyobb lyukaknál a cipök sarka s orra, de még egy meztelen láb is könnyen beleakadt volna! 5 cm egy 1:50 modellnél 1 mm, 7 cm pedig 1,4 mm. Ezt át kell(ene) számolni más méretarányokra is! Látni 1:60-64-es modelleknél 3×3 mm lyukakat! 3×64=192 mm, azaz majd 20cm a valóságban!

Én a legkisebb méretü rácsokat (lyukméret 1x1mm) készletben veszem. Egy készletböl valójában majd két rácsot tudok összehozni, mert úgy készitem öket, ahogy a valóságban, azaz csak az alsó keresztlécek fogazottak. A keret elkészitése után beregasztom a fogazott léceket, majd hosszirányban csak sima 1×2 mm léceket ragasztok be, amik kiálló felsö részét az egész ráccsal egy szintbe csiszolom. Az utolsó fotó jol láthatóak a rácsok felülröl.

Igy néz ki egy rács alúlról.

Igazán sajnálom, de a megigért baldachin rácsszerkezet késöbbre marad.

Godewind

Kategóriák:Épités6 Cimkék:
  1. Még nincs hozzászólás
  1. Még nincsenek visszakövetések

Powered by WP Hashcash