Kezdőoldal > Kutatás és rekonstrukció > Prince Royal 1610 – Kutatás és rekonstrukció

Prince Royal 1610 – Kutatás és rekonstrukció

Kutatás

Kb. két évvel ezelött még javában benne voltam a flamand galeon épitésében, amikor már azon kezdtem törni a fejem, hogy mi lesz a következö. Már többször emlitettem, hogy nem rajongok a tucatmodellekért.

S akkor eszembe jutott, hogy valamikor a hetvenes évek elején karácsony elött álltam a valamikori Deák téri Hobby Boltban s csorgott a nyálam az éppen beérkezett müag. hajómodell épitödobozok láttán. Többek között ott volt a Prince Royale is az Airfixtöl. Azóta se láttam. De nem volt szivem, de legföképpen pénzem megvenni. Csekély 480 Ft.-ba került, amikor a havi fizetésem kb. 2200 Ft. volt.

Ugy döntöttem, hogy ez lesz a következö.

Kezdtem nyomozni a hajó után – ez , ellentétben a flamand galeonnal – valóban létezett.  Néhány hónap után már kezdtem lassan sejteni, hogy ennek a rajzait is magamnak kell elkészitenem. Elkezdtem emlegetni a tervemet sok kollégának, többek között a Christiannak, aki a Modellmarine.de– nál a vitorlások felelös szerkesztöje, aki azonnal belelkesedett, hogy azt ö is megépitené, s utánna jelentkezett még két másik érdeklödö is. Nos ezek összehordtak nekem minden elérhetö adatot,  rajzot s képet,  amelyekkel én addig még nem rendelkeztem.

A legismertebb ábrázolás a Prince Royalról Hendric Cornelisz Vroom holland festö nagyméretü (409x203cm) festménye, ami jelenleg a Haarlemi Frans Hals múzeumban található “Die Ankunft Friedrich V.(5) von der Pfalz am Vlissingen am 29.April 1613” cimmel. ( V. Friedrich Pfalzi herceh behajózása Vlissingenbe 1613. április 29-én)

 

Létezik még néhány másik festmény is, p. Adam Willeartstól, és Cornelis Vroomtól, aki az elöbbi Vroom fia, valamint egy kép egy ismeretlen festötöl, ami a tükör egyetlen ábrázolása.

Tükör

Rajz csak egyetlenegy létezik, ami nagy valószinüséggel a Princet ábrázolja.

Oldalnézet

Vroom festménye után rajzolta Landström is a “Das Schiff” c. könyvének 142-143-adik oldalán található szines rajzát.

Landström rajza

Eddig csak két modellt találtam a Princeröl.

Az elsö modell – a Neten találtam a következö link alatt:

http://www.marinepage.de/Prince-Royal.html

A tulajdonos állitása szerint a modell 100-150 éves.

Az elsö modell

Aki a többi képre is kiváncsi, megnézheti a fennti cimen.

A modell nagyjából hasonlit a Princre, de elég aránytalan, a kötélzet többé-kevésbbé fantázia s maga a modell ugy néz ki mint egy szobadisz modell, túl sokat nem lehet elvárni töle.

A másik modellröl egy fénykép található Bryan Lavery – Schiffe c. könyvében.

A második modell

Ez már valamivel jobban néz ki.

Megpróbáltuk megkeresni a modell épitöjét, de a könyvkiadótól azt a választ kaptuk, hogy a modell tulajdonosa nem hajlandó semmiféle információt adni. Idöközben felfedeztem, hogy a modell a londoni muzeum tulajdonában van, s az oldalon több fotó is található róla.

http://www.nmm.ac.uk/collections/explore/object.cfm?ID=ZBA1462&picture=2#content

Nos ez nekem jobban is tetszett igy, mert egy-két dolog nem tetszik ezen a modellen. Többek között ami engem a Landström szines rajzában s a modellen is zavar, az a szine. Landström irja: ” …csak a tollak s néhány kisebb részlet volt fehérre festve. A többi faragás zöld alapon aranyozott volt.”

Hát kérem én hivatalosan zöld-vörös, de valójában inkább zöld-barna szintévesztö vagyok, de ettöl a kis hibától eltekintve nagyon is szinesben látom a világot.

Nézzétek meg a következö képet, ami egy kinagyitott részlet a festményböl:

 

Tessék nekem megmondani, hol van itt a sok zöld? Hol zöld az egész hajóoldal? S hol van az összes faragvány aranyozva? Wroom kortárs volt, s festö, s látta a hajót! De erröl majd még beszélünk, ha odaérünk az épitésben.

A Prince fö méretei megtalálhatók Frank Howard – Segel-Kriegsschiffe 1400-1860 – c. könyvében. (Vitorlás hadihajók 1400-1860) Valamint itt található egy a W.Salisbury által rekonstruált föbordametszet is.

Salisbury föbordametszete

Ezek voltak a kiinduló adatok a rekonstrukcióhoz.

Hogy mennyi mindenre kell figyelni egy rekonstrukciónál s mennyire nem szabad elöitéletekkel lenni, arra itt egy eklatáns példa: egy Vreugdenhill nevü holland is részben foglalkozott a Prince rekonstruálásával. A következö kép bemutatja az ö föbordáját.

Vreugdenhill föbordametszete

Ha összehasonlitjuk a kettöt, hamar látható, hogy Vreugdenhill egyszerüen nem tudott megszabadulni a holland hajóktól. A borda felsö felének nagymérvü behúzása tipikus holland ismertetöjegy, valamit ebbe a bordamagasságba nagyon nehéz lenne elhelyezni 3 ütegsort! Megpróbáltam s az jött ki, hogy ha 3 ütgsort beleeröltetünk akkor a két alsó fedélzet fedélzetek közötti magassága nem érné el 170cm-t, s ha abból levonjuk a keresztgerendák 30 cm-es mélységét, akkor 140 cm szabad fejmagasság jön ki, ami az ezen kori hajóknál egyenesen nevetséges.

Rekonstrukció

A rekonstrukció a föméretek alapján a már a flamand galeonnál is használt módszerrel készült. A föbordához felhasználtam Salisbury rekonstrukcióját néhány kisebb módositással. De ellentétben a flamanddal ahol a rajzokat rajztáblán készitettem s a modellt csak akkor kezdtem el épiteni, amikor az összes rajz készen volt, itt a rajzokat márt CAD-al csinálom, valamint elkezdtem a modell épitését habár még nincs kész az összes rajz. A rajzokat s a modellt párhuzamosan készitem. Meg kell mondjam, hogy nem ment olyan tökéletesen, mint a flamandnál, eleinte több nehézség is adódott, aminek a részleteire itt nem tudok kitérni. Lényege, hogy az elsö orrfelöli bordák tul soványra sikerültek, s ezéltel az orr túl hegyes lett, ami csak akkor vált feltünövé, amikor már összeállitottam az elsö modell vázát. Eleinte azon gondolkodtam, hogy egyszerüen “felhizlalom” a hajóorrt több sor ráragasztott léccel. De miután a hajóorr felülnézeti rajz alapján az orr ivének a közepén a “felhizlalás” elérte volna az 1 cm-t, úgy döntöttem, hogy – jobb elöbb, mint késöbb – újra kezdtem az egészet, sürgösen elfelejtve azt a kb. 160 órát, amit az elsö modellbe beleöltem.

Kategóriák:Kutatás és rekonstrukció Cimkék:
  1. allermat
    2010. április 17. szombat 21:14-kor | #1

    Azt gondolom, hogy a hajómodellezés egyik csúcsa ez, amikor az ember saját maga kutat utána a megépíteni kívánt hajónak és a rajzokat is maga rekonstruálja. Ehhez már olyan szintű szakmai tudás szükséges, ami egy egész élet elhivatottságát és kemény munkáját feltételezi. Nagy inspirációt ad ez az én munkámhoz is, s egyben reménykedem is, hogy én is el fogok jutni egyszer erre a szintre. Addigi is örömmel követem nyomon a munkádat, amelyhez őszintén gratulálok!

    Máté

  2. szeibel
    2010. április 20. kedd 17:58-kor | #2

    Kösz a hozzászólásodat. Kivánom, hogy minnél elöbb teljesüljön a kivánságod. De ahogy én ismerlek… 🙂

  1. Még nincsenek visszakövetések

Powered by WP Hashcash